X
تبلیغات
آهن قراضه و ضایعات فولادی - 7- مقالات تحلیلی صنعت بازیافت
اخبار و تحلیل های بازار قراضه
 گفتگوی مدیر وبلاگ با روزنامه دنیای اقتصاد

در گفت‌وگو با کارشناس بازار فولاد بررسی شد:
کاهش سرانه تولید قراضه، چالش جدید بازار فولاد

گروه بورس كالا- منيژه حياتي: همزمان با نوسان بازار محصولات نهایی از ابتدای سال‌جاری تا کنون، بازار مواد اولیه فولاد نیز پابه پای این نوسان‌ها با تغییر و جهش قیمت یا کاهش نرخ مواجه شد.
اما بر خلاف آنچه به عنوان عرف در بازارها شناخته می‌شود، طی این مدت به جاي آنكه بازار مواد اولیه تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات باشد، این محصولات نهایی فولاد از جمله میلگرد و تیرآهن بودند که قیمت شمش و قراضه فولادی را تعیین کرده و آن را تحت تاثیر خود قرار می‌دادند.

اما این موضوع تنها نکته قابل توجه در نوسانات اخیر بازار مواد اولیه و به خصوص بازار قراضه نبوده بلکه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد به دلیل شرایط کلی اقتصادی و به خصوص کاهش تولید صنایع، حجم بازیافت قراضه در کشور به شدت در حال کاهش است به طوری که در یک هفته اخیر روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار قراضه با نوسان زیادتری در مقایسه با مقاطع روبه‌رو شده است. به گفته تقی مرتضویان یکی از کارشناسان بازار فولاد و مواد اولیه فولادی، در این مدت قیمت قراضه در مقایسه با مقاطع نوسان شدید تری را به خود دیده است ضمن اینکه در حال حاضر بازار قراضه به دلیل کاهش سطح نقدینگی و افت تولید واحدها، با معضل کمبود کالا و کاهش سرانه بازیافت نیز مواجه شده است.
از نظر وی با توجه به این موضوع، تامین قراضه برای شرکت‌های فرآوری و بازیافت قراضه به شدت سخت شده و موجودی بازار در حد پایینی قرار گرفته است به طوری که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت تولید صنایع، در آینده‌ای نزدیک به واردات بیشتری برای تامین قراضه واحدهای فولادی احتیاج پیدا کنیم.
این کارشناس بازار درخصوص تحولات اخیر این بازار می‌گوید: متاسفانه در چند روز اخیر با پدیده‌ای در بازار قراضه مواجه شده‌ایم که در 20 سال اخیر بی‌سابقه بوده و آن کاهش شدید بازیافت قراضه در کشور است به طوری که تامین کالا بسیار سخت شده است.
وی درخصوص دلایل بروز این مشکل می‌گوید: طی یک سال اخیر به دلیل کاهش توان خرید عمومی در کشور، پایین بودن نقدینگی صنایع، تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و به طور کلی وضعیت معیشتی و اقتصادی هم مصرف کارخانه‌ها و هم مصرف خانگی محصولات فولادی کم شده در نتیجه با کاهش مصرف سرانه فولاد در کلیه بخش‌ها مواجه شده‌ایم. به گفته وی، نتیجه تمامی این تحولات این است که دور‌ریزی قراضه خانگی و مازاد و پرت تولید واحدهای صنعتی که خوراک اصلی واحدهای بازیافت قراضه در کشور است به شدت افت پیدا کرده تا جايی که معامله محموله‌های بزرگ قراضه هم محدود شده است.
فروش موجودی‌ها پیش از ماه محرم
مرتضویان یکی از دلایلی که باعث شده تا موجودی قراضه واحدها با سرعت زیادی به اتمام برسد را کاهش قیمت‌ها پیش از ماه محرم می‌داند.
وی در این خصوص می‌گوید: پیش از ماه محرم که روند بازارهای فولادی و مواد اولیه پس از یک دوره رشد قیمت، دوباره با کاهش نرخ مواجه شد تمامی فعالان بازار به سرعت شروع به فروش موجودی‌های انبار کردند تا در صورت افت بیشتر بازار، از میزان سودشان کاسته نشده یا ضرر و زیان کمتری را متحمل شوند این موضوع باعث شد تا به یکباره موجودی انبارها به شدت خالی شود ضمن اینکه در دوره‌ای که قیمت‌ها رو به کاهش بود به دلیل سردی هوا بارگیری‌ها محدودتر شد و این موضوع بیش از پیش فروشنده‌ها را به فروش موجودی‌ها ترغیب کرد که البته این طبیعت اقتصاد است و اصولا زمانی که قیمت‌ها نزولی است عرضه زیاد می‌شود و وقتی قیمت‌ها رو به افزایش است میزان عرضه محدود می‌شود.
به گفته مرتضویان با این وجود مشکل اصلی، خالی شدن انبارها نبود بلکه نگرانی اصلی در حال حاضر این است که پرت کارخانه‌ها و دور ریز قراضه خانگی به حدی کاهش پیدا کرده که جایگزین کردن این کالاها عملا امکان‌پذیر نیست.
به نظر وی به دلیل اینکه قراضه کافی در بازار برای جایگزین کردن انبارها و بازیافت آن وجود ندارد در نتیجه انبارها همچنان با موجودی محدود و بعضا خالی روبه‌رو است، به طوری که خلا قراضه در بازار ایران به شدت خود را نشان داده است.
مرتضویان در خصوص کاهش عرضه قراضه صنعتی به کاهش عرضه ایران خودرو به عنوان يكي از تامين‌كنندگان اصلي بازار قراضه اشاره کرده و می‌افزاید: خودرو سازی یکی از منابع اصلی تامین قراضه در کشور است، چرا که پرت و دورریز آن زیاد است اما کاهش تولید در این خودروسازی در مدت اخیر به شدت محسوس بوده به طوری که قراضه آن از 400 به 50 تن رسیده است.
وی به سرانه مصرف فولاد کشور که در سال 90، 220 کیلو گرم برای هر نفر بوده اشاره کرده و می‌گوید: پیش‌بینی می‌شد که سرانه فولاد در سال 91 به 250 کیلوگرم برسد اما بازار و شرایط آن و کاهش شدید تقاضا این سیگنال را می‌دهد که احتمالا باید این رقم به کمتر از 200 کیلوگرم برسد.
در همین راستا وی معتقد است که سرانه بازیافت قراضه هم که در سال 90 در حدود 24 کیلوگرم بوده احتمالا به کمتر از 20 کیلوگرم کاهش یافته است.
به نظر این کارشناس بازار سرمایه در حالی ما با این آمار روبه‌رو هستیم که در کشوری همانند ایالات متحده در شرایطی که مصرف سرانه فولاد 370 کیلوگرم است سرانه قراضه هم 270 کیلوگرم برآورد شده است اما ایران در مقایسه با این جمعیت و تمامی پتانسیل‌هایی که دارد سرانه مصرف فولاد و بازیافت قراضه آن در حد میانگین جهانی است. اين موضوع با در نظر گرفتن اینکه در این لیست کشورهای بسیار محدود و ضعیفی هم وجود دارند که قرار داشتن ایران در محدوده میانگین مصرف فولاد و قراضه را به شدت زیر سوال می‌برد.
نوسان قراضه ، بیش از شمش
این کارشناس بازار فولاد با تاکید بر این نکته که تنها راه بهبود وضعیت مصرف فولاد در کشور، توسعه و رونق اقتصادی است در خصوص نوسان قیمت قراضه با توجه به بروز این شرایط می‌گوید: در ماه‌های اخیر نوسان قراضه بیشتر از شمش بوده برای مثال شمش در روند نزولی اخیر خود از 1800 تومان به 1500 تومان افت کرد اما از ابتدای این هفته که قیمت‌ها تا حدودی افزایشی شد قیمت شمش از 1500 به 1550 تومان رسیده و حتی به 1600 تومان هم نرسید، اما قراضه در این افزایش قیمت از 700 تومان و در مدت تنها چند روز دوباره به 950 تا 1000 تومان رشد کرده است.
راهکارهای بهبود بازار قراضه
در این میان مرتضویان به راهکارهای فعلی بازار قراضه اشاره كرده و معتقد است راه‌اندازی دوباره کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی کوچک، رشد تولید کارخانه‌های بزرگ و مادر و بالا رفتن نقدینگی مردم که منجر به تعویض و نوسازی لوازم خانگی و دور ریز بازیافت خانگی قراضه می‌شود از راه‌های رسیدن به رونق دوباره در بازار قراضه است در غیر این صورت باید راه واردات قراضه تسریع شود. البته این کارشناس بازار قراضه گرایش واحدهای فولادی به سمت استفاده از قراضه اسفنجی و توسعه در این بخش را از راه‌های دیگر پر کردن خلأ فعلی بازار قراضه می‌داند.

 

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در چهارشنبه ششم دی 1391  |
 صنعت اسقاط کشتی ها و رکورد جدید در سال جاری-25/11/1390


مرکز خدمات فولاد ایران- با توجه به وضعیت بازار کشتی رانی و کرایه های حمل پایین، کارشناسان از تکرار دهه 1980 در این بازار ابراز نگرانی کرده اند. سخن از این است که چه تعداد از کشتی ها مجبور می شوند به دلیل هزینه های بالا برای اسقاط از چرخه خارج شوند.

در سطح جهان ظرفیت اسقاط کشتی ها محدودیت های بزرگی دارد. کشتی ها باید به کنار ساحل آورده شوند و عملیات جدا سازی قطعات صورت گیرد. از نظر تئوریک کشتی های بسیاری را می توان برای اسقاط سازی فروخت و تجار می توانند آن ها را انبار کرده و زمان نیاز برای اسقاط آن اقدام کنند. قیمت قراضه حاصل از اسقاط کشتی 500 دلار در هر تن است و نشانگر آن است که تقاضای قطعات فلزی کشتی ها در سطح بالایی است. در این بین برخی  انتظار دارند سال های آتی ظرفیت اسقاط کشتی ها بالا تر برود.

سال 2011  حدود 2/24 میلیون تن کشتی برای اسقاط کردن فروخته شد در حالی که سال 2009 این رقم 12 میلیون تن و سال 1998 پس از بحران مالی آسیا 5/11 میلیون تن بود. سال 1980 نیز این رقم 15 میلیون تن بوده است.

سال 2011 اسقاط سازی تانکر ها رکورد نزد با این که کرایه حمل پایین بود. بین سال های 1982 تا 1985، بیش از 20 میلیون تن تانکر اسقاط شد در حالی که 14 میلیون تن نیز سال 2010 برای انهدام فروخته شد. سال گذشته این رقم معادل 4/8 میلیون تن بود.

در کل بازار قراضه حاصل از اسقاط کشتی 41 میلیون تن قراضه تهیه شد و سومین سالی بود که چنین رکورد بالایی داشت. دومین سال 1986 بود که 43 میلیون تن قراضه از اسقاط کشتی ها به دست آمد و بزرگترین رقم مربوط به سال 1985 است که 44 میلیون تن بود.

حال کارشناسان برآورد کرده اند که اگر سال 2012 وضعیت اقتصادی جهان همچنان تحت فشار باشد و قیمت قراضه در سطوح بالایی باقی بماند بعید نیست امسال رکورد سال 1985 به عنوان بیشترین رقم اسقاط کشتی ها شکسته شود.

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در سه شنبه بیست و پنجم بهمن 1390  |
 نشر گازهاي گلخانه اي حاصل از توليد فولاد
پارس بازیافت:

در حال حاضر بيش از يك سوم از فولاد دنيا از مواد قراضه بازيافت مي شود. بنا به تحليل انجمن ورلدواچ در سال 2008 بيشتر از 4/1بيليون تن فلز (آلومينيوم، آرسنيك، كادميوم، كروم، مس، طلا، سرب، جيوه، نيكل و فولاد) در دنيا توليد شد كه اين مقدار 2 برابر فلز توليد شده در سال  1970 و هفت برابر بيشتر از توليد در سال 1950 بود.به نقل از ميچل رنر، محقق ارشد اين موسسه، از اواخر سال 1990 رشد سريع اقتصاد چين منجر به افزايش توليد شد، آن هم توليد فولاد چين كه با شتابي بي سابقه از 66 ميليون تن در سال 1990 به 500ميليون تن در سال 2008 رسيد و توانست 38درصد از كل توليد فولاد جهان را به خود اختصاص دهد. پس از چين، كشور ژاپن با توليد 119ميليون تن و ايالات متحده آمريكا با 91ميليون تن دومين و سومين توليدكننده بزرگ فولاد در دنيا هستند.در اين تحليل آمده است كه شدت انرژي و نشر گازهاي گلخانه اي حاصل از توليد فولاد در كشورهاي مختلف بسيار متفاوت بوده و بستگي به سهم آن كشور در توليد فولاد از مواد قراضه بازيافت شده دارد. در حال حاضر فولاد بازيافت شده 35درصد از كل فولاد توليدشده را تشكيل داده كه اين مساله موجب صرفه جويي در انرژي موردنياز براي توليد فولاد خام شده است.به علاوه فرآيند بازيافت موجب كاهش نياز به استخراج فلزات كه اثر مخربي بر محيط زيست دارد، شده است؛ چرا كه فرآيند توليد منجر به ايجاد مقدار بسيار زيادي مواد زايد و آلوده شده و پوشش گياهي را نابود مي كند. در اين اثنا نرخ بازيافت در مناطق مختلف بسيار با هم فرق مي كند: در سال 2008، اسپانيا و تركيه تقريبا نزديك به 90درصد فولاد خود را از طريق بازيافت تامين كردند، پس از آنها ايتاليا با 77درصد، ايالات متحده آمريكا با 64درصد، كره جنوبي با 52درصد، روسيه / اوكراين با 48درصد و آلمان با 45درصد در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند.به نقل از آقاي رنر، سهم فولاد توليدشده از طريق بازيافت در كشورهاي چين، هند و برزيل به طور قابل ملاحظه اي پايين است. همچنين تسهيلات كشور چين نيز براي اين منظور فرسوده و ناكارآ هستند.

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در جمعه نوزدهم آذر 1389  |
 بهره برداري کارخانه بازيافت لاستيک مشهد تا پايان تابستان
89/06/02

بهره برداري کارخانه بازيافت لاستيک مشهد تا پايان تابستان
    دنياي اقتصاد– مشهد– فاطمه رمارم: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري مشهد از راه اندازي کارخانه بازيافت لاستيک تا پايان تابستان سال جاري خبر داد.
    به گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرداري مشهد، علي نجفي با اشاره به اهميت بازيافت لاستيک در چرخه مديريت پسماند شهري اظهار کرد: در حال حاضر عمليات عمراني و ساختماني اين واحد صنعتي به پايان رسيده و عمليات نصب و راه اندازي ماشين آلات اين کارخانه در حال اجرا است.
    وي در ادامه هزينه اجراي اين طرح را 12ميليارد ريال عنوان کرد و افزود: کارخانه بازيافت لاستيک با مشارکت بخش خصوصي و بازگشت سرمايه چهار ساله به اجرا در آمده است. وي گفت: با راه اندازي اين کارخانه، روزانه 12 مترمربع در ساعت کفپوش لاستيکي توليد مي شود.

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در سه شنبه دوم شهریور 1389  |
 بررسی میزان تولید و مصرف فولاد و قراضه جهان

 

روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۱۲/۵/۸۹

بررسی میزان تولید و مصرف فولاد و قراضه جهان
جایگاه قراضه در فرآيند تولید فولاد

سیدتقی مرتضویان


طی 150 سال گذشته، تا پایان سال 2009 بیش از 6/29 ‌ميليارد تن فولاد توليد شده است. فولاد در بيش از 66 كشور جهان توليد و به بازار مصرف عرضه می‌شود. اين محصول سهمي ‌5/2‌ درصدي از تجارت جهاني كالا را به خود اختصاص داده است.


تولید جهانی فولاد در سال 2007 معادل 343/1، سال 2008 برابر 329/1 و در سال 2009 معادل 226/1 میلیارد تن بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌هاي رسمی، تولید جهانی فولاد در سال 2011 به مرز سال 2007 خواهد رسید و این رشد ادامه یافته تا اینکه در سال 2015 مقدار تولید جهانی فولاد به رقم 643/1 میلیارد تن و در سال 2020 به رقم دو میلیارد تن خواهد رسید. تولید فولاد ایران در سال 2007 مقدار 1/10، سال 2008 معادل 9/9 و در سال 2009 برابر 87/10 میلیون تن بوده است. سهم تولید ایران از فولاد جهان در حال حاضر 8/0 درصد است.
بر اساس شاخص‌هاي جهانی تعریف شده، یک درصد افزایش مصرف محصولات فولادی در کشور افزایش 85/0 درصدی رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن به ازاي هریک هزار تن تولید فولاد یک نفر شغل مستقیم و 5/3 نفر شغل در صنایع وابسته اشتغالزايی ایجاد خواهد شد.
جایگاه قراضه در تولید فولاد
بازیافت و بازگشت مجدد هر یک تن قراضه در چرخه تولید فولاد سبب صرفه جویی حداقل مقدار 1134 کیلوگرم سنگ‌آهن و 635 کیلوگرم کک و 55 کیلوگرم آهک می‌شود. در عین حال این امر باعث صرفه جویی 75 درصدي در مصرف انرژی به کار گرفته شده و نیز کاهش زمان تولید خواهد شد.
در حال حاضر 3/66 درصد تولید جهانی فولاد با استفاده از سنگ‌آهن و کک (زغال‌سنگ متالوژیکی) در کوره بلند و کنورتورهای اکسیژنی (BOF) و 2/31 درصد آن به روش احیاي مستقیم در کوره‌هاي قوس الکتریکی (EAF) با استفاده از قراضه و آهن اسفنجی (DRI) صورت مي‌پذیرد. در تولید فولاد با روش BOF بین 10 تا 20 درصد و با روش EAF بين 15 تا 100 درصد از قراضه استفاده مي‌شود. بنابر این برآورد، کف تقاضای قراضه مصرفی با ترکیب فعلی روش تولید برای حجم فولاد تولیدی سال 2009 معادل140 میلیون تن (3/11 درصد) است.
کل تولید آهن اسفنجی جهان در سال 2009 معادل 53 میلیون تن بوده که رقمی کمتر از 5 درصد از حجم کل تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. (سهم تولید آهن اسفنجی ایران در این سال 2/8 میلیون تن و پس از هند دومین تولیدکننده جهان بوده است)، از 382 میلیون تن فولاد تولیدی به روش احیاي مستقیم سال 2009 مقدار 329 میلیون تن از قراضه استفاده شده است. بنابراین 86 درصد فولاد تولید شده به روش احیاي مستقیم با استفاده از قراضه صورت گرفته است. قراضه کل مصرفی جهان در این سال معادل 460 میلیون تن و برابر با حدود 38 درصد از کل تولید فولاد جهان است (میزان مصرف قراضه برای تولید هر تن فولاد در جهان در سال 2009 برابر با 376 کیلوگرم به ازاي هر تن فولاد بوده است). مصرف قراضه در سال 2009 در کوره‌هاي BOF در این سال 2/4 درصد و در کوره‌هاي اEAF ،ا9/15 درصد نسبت به رژیم قبلی مصرف قراضه در این کوره‌ها نسبت به سال قبل و در مجموع 2/13 درصد کاهش داشته است. تولید قراضه (میزان ورود قراضه به سیستم بازیافت) کشورها و جهان، به میزان تولید و مصرف سرانه فولاد آنها وابسته است. آمار منتشر‌شده نشانگر آن است که مصرف سرانه محصولات فولادي در سال 2007 در ايران 1/226 کيلوگرم و در سال 2008 برابر216 کیلوگرم بوده است. مصرف ظاهری فولاد در سال 2009 در ایران معادل 5/16 میلیون تن اعلام شده که نشانگر مصرف سرانه 220 کیلوگرم و مصرف سرانه جهانی در سال 2009 معادل 9/182 کیلوگرم بوده است. اين در حالي است که مصرف سرانه محصولات فولادي در آمريکاي شمالي 8/317 کيلوگرم، اتحاديه اروپا 392 کيلوگرم، چین 400 کیلوگرم، ژاپن 419 کیلوگرم، ترکیه 254 کیلوگرم، هند 45 کیلوگرم و خاورميانه 6/285 کيلوگرم بوده است. در همين سال امارات با مصرف سرانه‌اي بالغ بر 2 هزار و 342 کيلوگرم و قطر با 985 کيلوگرم بالاترين مصرف‌ سرانه فولاد را در سطح جهان داشته‌اند.
از میزان قراضه تولیدی واقعی کشورها و جهان آمار دقیقی در دسترس نیست. مقدار تولید قراضه در کشورها به عوامل گوناگونی نظیر توسعه‌یافتگی، جمعیت، مصرف ظاهری فولاد، میزان تولید فولاد، درآمد سرانه و شاخص رفاه، فرهنگ مصرف، ساختار بازیافت کشورها، تکنولوژی تولید و نرخ بهره‌وری (محصولات فولادی)، ضریب بازگشت سنواتی (نسبت قراضه برگشتی به مصرف فولاد در چرخه بازیافت)، ضریب انباشتگی محصولات فولادی در سال‌های قبل و... بستگی دارد. بنابراین حجم زیادی از قراضه در کشورهای فقیر و توسعه نیافته جمع‌آوری نشده یا مدفون مي‌شود و در چرخه آمار بازیافت وارد نمی‌شود. بنابراين در ترسیم چشم‌انداز بازار قراضه تنها مي‌توان به ارقام سرانه مصرف فولاد و مصرف قراضه کشورها در فرآيند تولید فولاد و مبادلات بین‌المللی استناد کرد.
میانگین سرانه بازیافت قراضه در آمريكا 270 کیلوگرم، کشورهای پیشرفته صنعتی حدود 200 کیلوگرم، چین 52 کیلوگرم، متوسط جهانی 9/6 کیلوگرم (بر اساس مصرف ظاهری قراضه جهان)  و ایران 24 کیلوگرم است.
بنا به آمار منتشره موسسه جهانی بازيافت، در سال 2008 کشور آمريکا به تنهايي با بازيافت بيش از 84‌ميليون تن فولاد، مقدار 4/66 میلیون تن قراضه مصرف کرده است. بر اساس گزارش متال بولتن در سال 2009، مقدار 5/92 میلیون تن قراضه در جهان مبادله شده است که سهم آمريكا از صادرات 4/22 میلیون تن و پس از آن ژاپن با 4/9، آلمان با 3/7، انگلیس 6، فرانسه 1/5 و کانادا 7/4 میلیون تن بوده است. آمار نشان‌دهنده صادرات عمده قراضه جهان توسط کشورهای پیشرفته و ثروتمند، به دلیل مصرف سرانه بالای فولاد در آن کشورها، ساختار مدرن بازیافت و نیز استفاده از زغال‌سنگ و سنگ‌آهن در کوره‌های BOF در تولید فولاد آن کشورها و استفاده کمتر از قراضه و آهن اسفنجی به نسبت کل تولید فولاد آنها است.
واردکنندگان عمده قراضه سال 2009، ترکیه با 6/15 میلیون تن بزرگ‌ترین واردکننده و پس از آن چین با 6/13 ميليون تن (میزان مصرف قراضه برای تولید هر تن از محصولات فولادی در چین طی سال 2009 در حدود 146 کیلوگرم بوده است که نشان‌دهنده  6/82 میلیون تن مصرف قراضه بوده است) کره‌جنوبی با 8/7، تایوان با 539/5، هند با 118/5، اسپانیا با 614/4 میلیون تن قرار داشتند. بیشترین حجم واردات قراضه ایران در سال 2007 مقدار 290 هزار تن و در سال 2008 معادل 228 هزار تن بوده است که این رقم در سال 2009 به 20 هزار تن کاهش یافته است.
انرژی در فرآيند تولید فولاد
انرژی مورد نیاز صنعت فولاد در جهان عمدتا از زغال‌سنگ است. سهم زغال‌سنگ در تولید کل انرژی جهان معادل 25 درصد و سهم تولید برق از آن 40 درصد است (سهم زغال‌سنگ در تولید برق لهستان 95 درصد و آمريكا 52 درصد است) سهم زغال‌سنگ در تولید انرژی و نقش آن در حامل‌هاي انرژی در ایران  بسیار ناچیز است (بر اساس آمار منتشره آژانس بین‌المللی انرژی، سهم کشورهای در حال توسعه در سال 2030 از زغال‌سنگ به 42 درصد خواهد رسید).



 
|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در سه شنبه دوازدهم مرداد 1389  |
 تاثیر گذاری ترکیه بر بازار قراضه جهان

مرکز خدمات فولاد ایران- ترکیه در سال 10 میلیون تن قراضه وارد می کند که از این رقم میزان واردات ماهانه 900 هزار تن می باشد.  با وجود چنین تقاضای بالایی، ترکیه قادر است بر بازار بین المللی قراضه تاثیر گذار باشد. اخیرا دو تامین کننده اصلی قراضه این کشور،  امریکا و اروپا بوده اند.

 ترکیه در مورد قیمت و حجم معاملات قراضه در سطح جهان بسیاری اوقات پیشرو است. در آسیا تنها چین است که نقشی مشابه ترکیه دارد چون تقاضای قراضه چین نیز بسیار بالاست.

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در جمعه بیست و پنجم تیر 1389  |
 مشاوره تخصصی فنی و اقتصادی بازار قراضه

 

بنام خدا

 

 مشاوره تخصصی فنی و اقتصادی

توسط مدیر وبلاگ

 

دغدغه اصلی انسان ها در کسب و کار معمول زندگی مطالعه و یادگیری اصولی است که عمدتا" به بررسی رفتار انسان در جریان عادی زندگی – یعنی کسب درآمد و تمتع از آن – می پردازد و از سوی دیگر به ایجاد و افزایش رفاه مادی بشر کمک می کند.

امکانات موجود از نظر منابع تولید، برای تولید کالا ها و خدمات، محدود و کمیاب است. از این رو برای هر جامعه این مسئله مهم اقتصادی پیش می آید که چگونه می توان منابع کمیاب را برای ارضای خواستهائی که با هم در رقابت اند تخصیص داد به گونه ای که حداکثر آن نیازها برآورد شود و کارائی اقتصادی حاصل شود.

رقابت کلید پیروزی در کسب و کار است. بازار صحنه نزاع بی پایان کسانی است که بیشتر از دیگران و بهتر از آنان قائده رویاروئی را می دانند و با روش های تازه تر به میدان می آیند و در این کارزار بی امان پیروز می شوند و این نیازمند دانش و آگاهی های وسیع در زمینه های مختلف علوم رفتاری و اقتصادی است.

این پیچیدگی ها، مدیرانی چند وجهی را با رفتاری کاملا" علمی و خلاق و نوآورانه می طلبد که هرگز تسلیم روزمرگی و تکرار نشده و دائما" خود را و سازمان خود را با تحولات بوجود آمده هماهنگ و همسو سازند.

بازار آهن قراضه در ایران یکی از بازار های مهم، نوپا و در عین حال به سرعت در حال تحول است. رفتارهای به شدت رقابت آمیز، تمرکز بالا در صنعت، آمیخته بالای سرمایه و کار، ناهمگن بودن کالاها، هزینه بالای متوسط بلندمدت بنگاه ها، سیستم های نظارتی غیر مستقل، ... و بسیاری عوامل دیگر این صنعت را علیرغم قابلیت ها و ارزش های بالای تجاری اش، بلحاظ شیوه های اداره و استراتژی های مدیریت بنگاه در جایگاه صنایع مهم و پر مخاطره قرار می دهد.

تغییرات شتابان رشد و توسعه صنعت فولاد در ایران، ضرورت های تغییر در ساختار بازار و صنعت قراضه را به وضوح نشان می دهد. همسو شدن با الزامات تغییرات جدید در بنگاه های موجود به عنوان یک ضرورت استراتژیک و مهم ، دغدغه اصلی صاحبان و مدیران بنگاه های فعال در این صنعت است.

چگونه سازمانی به بهترین و کاراترین نحو می تواند در بلند مدت به اهدافش برسد؟

مطالعه و بررسی نکات کلیدی بنگاه و صنعت، جایگاه فعلی و روند صنعت در کل اقتصاد، ساختار بازار، سطح عرضه و میزان سرمایه گذاری در صنعت، تحلیل رابطه سرمایه و تولید، تحلیل ماهیت هزینه ها و هزینه های فرصت در صنعت، آثار تقاضا، شیوه های قیمت گذاری موثر، تحلیل بنگاه ها و رقبا در صنعت، تحلیل ریسک و مخاطره و شرائط عدم اطمینانی، بررسی تکنیک های سودآوری در بازار داخلی و بین الملل و ... همگی سوالاتی است که مدیران فعلی باید برای آن ها پاسخی داشته باشند.

فقدان نهادهای مشاوره ای و تخصصی در این صنعت  به وضوح حس می شود. به همین سبب و با تکیه به تجربه ای بیست ساله در این صنعت و با همکاری اساتید دانشگاه، آمادگی خود را جهت همکاری با آن سازمان و جنابعالی در زمینه های زیر اعلام می نمائیم.

 

1-     ارائه مشاوره مدیریتی در زمینه های فنی و اقتصادی

2-     ارائه آموزش تخصصی (کارگاه علمی آموزشی)

 

عناوین دوره های مشاوره و آموزش:

1-      تجزیه و تحلیل اقتصادی بازار قراضه (8 جلسه)

2-      تحلیل مفاهیم و منحنی های عرضه و تقاضا (8 جلسه)

3-      تجزیه و تحلیل منحنی های هزینه و درآمد (4 جلسه)

4-      شیوه های قیمت گذاری (4 جلسه)

5-      بررسی رفتار رقبا و تحلیل الگوی پویا در صنعت قراضه (8 جلسه)

6-      تحلیل هزینه و فایده و سود تجاری و اقتصادی بنگاه (8 جلسه)

7-      تحلیل ریسک و اندازه گیری مخاطره (8 جلسه)

8-      برنامه ریزی و حداکثر کردن سود بنگاه (8 جلسه)

9-      تجزیه و تحلیل شیوه های بهینه فراوری قراضه (8 جلسه)

10- شناخت فنی و تخصصی قراضه های فولادی (8 جلسه)

11- ترکیب تولید و حداکثر کردن سود (8 جلسه)

12- طرح  جامع بهره وری در فرایند فراوری (12 جلسه)

 

·         عناوین فوق به انتخاب شما در قالب جلسات مشاوره ویا کلاس های آموزشی ارائه خواهد شد.

·         برگزاری جلسات به صورت هفته ای یکبار و زمان آن با هماهنگی طرفین در ابتدای دوره خواهد بود.

·         در صورت ضرورت و برای درک بهتر مفاهیم ارائه شده در جلسات ، آموزش های پایه ای و مقدماتی قابل طرح بوده و به مدت دوره اضافه خواهد شد.

·         مکان برگزاری جلسات در محل سازمان متقاضی است.

·         مشاوره و آموزش به صورت دوره های شش ماهه و یکساله ارائه می گردد.

 

در صورت تمایل به استفاده از خدمات پیشنهادی و یا کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمائید.

با سپاس

سید تقی مرتضویان

 تلفن:        2080 118 0913

Email: t.mortazavian@gmail.com  

http://www.ironscrap.blogfa.com

      

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در یکشنبه سیزدهم تیر 1389  |
 افزایش نرخ تعرفه صادرات و واردات قراضه به 70 درصد

دنیای اقتصاد ۹/۴/۸۹

مدیر کل کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت خبر داد

زهرا مسافر- صادرات بی‌رویه قراضه به عنوان ماده اولیه شمش فولاد مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات فولادی به معضل تبدیل شده و آنها همواره خواستار تدابیر ویژه‌ای از سوی دولت برای ممنوعیت خروج این ماده استراتژیک از کشور شدند.

طی ماه‌های نخست سال جاری به علت اختلاف قابل ملاحظه نرخ قراضه در بازار داخل و خارج، برخی از تجار خارجی اقدام به خروج این ماده اولیه از مرزهای کشور کردند که این امر به علت اهمیت موضوع نگرانی‌های زیادی را موجب شده است؛ از این رو بسیاری از فعالان معتقدند با افزایش ظرفیت تولید فولاد خام در کشور طی سال‌هاي اخیر، دولت برای خروج قراضه از کشور آن هم با نرخ‌هاي پایین نسبت به بازارهای جهانی بهتر است تدابیر جدی اتخاذ کند.
در این میان، طی روز‌هاي اخیر شنیده‌ها حاکی از افزایش نرخ صادرات قراضه و کاهش تعرفه واردات شمش فولاد در بازار داخل بود که در این زمینه شهرام میرآخورلو مدیرکل کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در گفت‌گو با دنياي اقتصاد گفت: نرخ تعرفه صادرات قراضه از 30 به 70 درصد در کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک  به تایید رسید. شهرام میر آخورلو با بیان مطلب فوق افزود: به علت مشکلات ناشی از صادرات بی‌رویه قراضه طی ماه‌های اخیر و بنا به درخواست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعرفه صادرات قراضه در کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک تایید شد.
به گفته وی، البته تايیدیه یاد شده  باید به تصویب کمیته اصلی کمیسیون ماده یک و پس از آن به امضای 4 وزیر ذی‌ربط برسد.
یک منبع مطلع در سازمان حمایت نیز در خصوص کاهش تعرفه واردات شمش فولاد تصریح کرد: تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اما سیاست سازمان  حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به سوی کاهش تعرفه یاد شده است.
به گفته وی، امید است که نرخ تعرفه واردات شمش فولادی به صفر برسد و به‌جای آن مابه‌التفاوت آن روی محصولات فولادی منظور شود تا بتوان از تولیدکنندگان داخلی حمایت كرد.  در حال حاضر، نرخ تعرفه واردات شمش فولاد 4 درصد است.
در همین حال، محمدمسعود سميعي‌نژاد معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن، نیز در گفت‌وگو با «موج» از افزایش تعرفه واردات آهن‌آلات قراضه خبر داد و اظهار كرد: تعرفه واردات آهن قراضه براساس تصويب کميسيون ماده يک به 70 درصد افزايش يافت.

|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در چهارشنبه نهم تیر 1389  |
 تاكيد بر ممانعت از صادرات قراضه

تاكيد بر ممانعت از صادرات قراضه

در گفت‌وگوي فولادسازان با دنياي اقتصاد مطرح شد

به علت اختلاف قیمت قابل ملاحظه قراضه در بازار داخل و خارج، برخی از تجار خارجی اقدام به خروج این ماده اولیه از مرزهای کشور کرده‌اند که این امر به دلیل استراتژیک بودن این کالا برای فولادسازان داخلی موجب...


نگرانی فولادسازان از جمله تولیدکنندگان شمش که ماده اولیه مورد نیازشان قراضه است شده، از همین رو فعالان معتقدند با افزایش ظرفیت تولید فولاد خام در کشور طی سالیان اخیر، دولت برای خروج قراضه از کشور آن هم با نرخ‌هاي پایین نسبت به بازارهای جهانی بهتر است،تدابیر جدی اتخاذ کند. در این خصوص با چند تن اعضای تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که درپی می‌خوانید:


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در شنبه یازدهم اردیبهشت 1389  |
 نگاهي به روش هاي بازيافت تايرهاي فرسوده
نويسنده: عبدالله مصطفايي - بر گرفته از پایگاه پارس بازیافت

از آنجايي كه لاستيك و پلاستيك ساليان سال در محيط باقي مانده و قابل تجزيه بيولوژيكي نيستند، زيان هاي وسيعي را متوجه محيط زيست خواهند كرد. با توجه به رشد شهرنشيني و آسايش طلبي انسان ها، استفاده از اتومبيل افزايش يافته است و به علاوه متوسط كيلومتر پيمايش هر خودرو نيز روز به روز بيشتر مي شود. يكي از آسيب هاي زيست محيطي اين موضوع، توليد تايرهاي فرسوده يي است كه قابل پذيرش توسط محيط زيست نيست و همه به دنبال يافتن روش هايي براي مديريت اين موضوع هستند. در كنار مساله فوق دستيابي به يك سوخت ارزان و كارآمد يكي از دغدغه هاي دائمي صنايع است و صنايع توليد برق نيز با مقدار زياد مصرف و نيز نرخ بالاي رشد تقاضا، از اين موضوع مستثني نيستند و اين موضوع باعث شده استفاده از تايرهاي فرسوده به عنوان يك سوخت مورد توجه نيروگاه ها قرار گيرد. در اين مقاله سعي بر آن است كه به موضوع به كارگيري تايرهاي فرسوده براي توليد برق پرداخته شود.
    


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط سید تقی مرتضویان در پنجشنبه نوزدهم فروردین 1389  |
 
 
بالا